Mastermate, de ‘buurtwinkel’ voor de bouwwereld. Zo voelt het voor veel mensen in onze regio. Aan het hoofd staan Ruud Bot en Tom Veerman. Zij vormen samen de directie van de filialen in Zwaagdijk, de Goorn en Volendam. Maar er is meer. De keten heeft landelijk 40 vestigingen en een groot eigen distributiecentrum. En dan toch zo lokaal betrokken. “Veel keer klein, maakt groot”, zo vertaalt Ruud deze ogenschijnlijke tegenstelling. Tijd voor een goed gesprek.

Ruud haakte in 2010 als verkoopleider aan bij Mastermate/Divema, de tak die vestigingen heeft in Volendam, Zwaagdijk en –sinds 2017- ook in De Goorn. Vorig jaar werd hij directeur. Een logische stap die hem veel vrijheid geeft.

“Ik werd gevraagd, maar wilde het alleen doen samen met Tom Veerman, één van de broers van het familiebedrijf dat startte in Volendam onder de naam Divema. Nu is het al ruim 20 jaar onderdeel van de coöperatie Mastermate die bestaat uit 5 verschillende familiebedrijven met vestigingen door heel Nederland. Juist door de kracht van familiebedrijven te behouden, is Mastermate als geheel zo’n groot succes. Veel keer klein, maakt groot.”

Dat moet je even uitleggen…
Het is een gegeven dat familiebedrijven een langere adem hebben dan aandeelhouders die geen affiniteit hebben met de omgeving. In tijden van crisis maken ze andere keuzes. Ze zetten alles op alles om medewerkers binnenboord te houden en hun vaste klanten te bedienen. Dan maar geen dividend of winstuitkering. Dat zie je ook bij Mastermate. De 40 vestigingen van de coöperatie zijn onderdeel van vijf van oorsprong familiebedrijven. Dat merk je in de bedrijfscultuur. Een gemoedelijke sfeer, korte lijnen, veel aandacht voor het welzijn van het personeel. Medewerkers blij, klanten blij. Dat zetten Tom en ik met ons team graag voort.

Hoe vertaalt dat zich in de communicatie naar buiten?
We willen een 9+ organisatie zijn; boven verwachting presteren en onze klanten steeds opnieuw verbazen. Dat doen we niet door een strakke bedrijfsvoering, maar door iedereen de ruimte te geven om mee te denken. Om samen tot het beste plan te komen en niet bang te zijn daarin te falen. Het codewoord is ‘samen’ en dat dragen we ook uit. Onze pay-off is ‘Samen voor uw maximale resultaat’. Daarbij bieden we de klanten een warm bad en veel persoonlijke aandacht. Naast de vakkennis die je mag verwachten natuurlijk.

Gaat dit volgens een bepaalde ‘Mastermate-formule’?
Ja, die formule is recent verfijnd door onderzoek naar de meest ideale ‘customer journey’. Iedere vestiging heeft eenzelfde uitstraling qua routing, inrichting en uitstraling. Momenteel zijn we in verbouwing. Zo komt er overal een bar en een netwerkplek in de zaak. Bij ons is dat even passen en meten binnen ons relatief kleine oppervlak.
Daarnaast heeft elk filiaal een eigen ‘9+ ambassadeur’. Bij ons is dat Ramon de Hart. Hij zorgt voor net dat extra attente stukje richting onze klanten en relaties.
Maar hoe goed de formule ook is, iedere vestiging behoudt zijn eigen identiteit. Zoals dat hoort bij het familiegevoel. Daarom zullen wij altijd die buurtwinkel blijven.

Een buurtwinkel die levert aan zzp’ers, mkb’ers, grote bedrijven en groothandels. Dat wel. Elke week weer halen ze nieuwe klanten binnen. Ook Mastermate Zwaagdijk is al lang geen kleine jongen meer. Net als Ruud zelf die een enorme persoonlijke en bedrijfsmatige groei doormaakte de afgelopen jaren. Een interessant proces.

Vorig jaar maakte je de sprong van verkoopleider naar directeur. Een logische stap?
Ik ben een echte praktijkman, daardoor ken ik de behoefte van de klant goed. Maar ik zat vooral in de uitvoering en had behoefte aan een meer overkoepelende rol. Gaandeweg ben ik steeds meer gaan leidinggeven. Of liever gezegd, ik stuur mensen aan. Ik zeg niet wat iemand wel of niet moet doen, maar creëer draagvlak om het samen te doen. Ik deel mijn ideeën en ben heel transparant naar het team van 34 mensen. Samen moeten we het geld verdienen en plezier hebben in wat we doen. Als directeur kan ik voor de bedrijfscultuur een groot verschil maken. Ik werk nu vooral ‘aan’ in plaats van ‘in’ het bedrijf.

Ben jij een geboren manager?
Het zit van nature wel in mij, maar ik heb een coachingsopleiding gevolgd om daarin te groeien. Het heeft mijn ‘dashboard’ een stuk groter gemaakt. Me veel geleerd over de ander én over mezelf. Je moet ook naar jezelf kunnen kijken als je goed wilt samenwerken. Je hebt met zo veel verschillende type mensen te maken. Ik ga geen strijd aan, zoek altijd de verbinding. En het is zo gaaf als dat dan lukt.

Jouw groei en die van Mastermate/Divema gaan gelijk op?
Zo zou je het kunnen zeggen. Voorheen had ieder regiobedrijf een eigen voorraad, in 2016 openden we een groot distributiecentrum in Zoetermeer. Het logistieke proces stroomlijnen was een slopend proces. Ook dat hebben we weer samen gedaan. Een mooi voorbeeld van hoe heel veel klein samen groot maakt. Het staat nu goed op de rit en ook daar ervaar ik een 9+ gevoel.
Als directeur ben ik voor alle vestigingen – Mastermate breed – betrokken bij marketing en strategie. Een geheel eigen tak van sport waar ik veel van leer en wat ons helpt nog steviger in de markt te staan.

Waar staat Mastermate over vijf jaar?
Dan zijn wij een nog beter georganiseerd 9+ familiebedrijf. Mastermate werkt met concepten zoals de ‘deurenservice’ en service & onderhoud richting de woningbouw. Dat wil ik in ons regiobedrijf goed op de rit zetten.

Geef je jezelf ook een 9+?
Bijna… er blijft altijd ruimte voor groei. Gelukkig maar. Als directeur ben ik een verbinder. Intern en extern. Ik bouw aan regionale betrokkenheid. Zo zijn we parel van de Westfriese Bedrijvengroep en ben ik heel actief in regio Koggeland. Daar is geen ondernemersvereniging en toch wist ik vorig jaar zo’n 75 ondernemers bij elkaar te krijgen. Ook dat gebied wordt zo betrokken bij de Westfriese ambitie. Dat is weer goed voor
Mastermate en ja, daar word ik zelf ook blij van.

www.mastermate.nl

Mieke de Beer-Koomen

Vorig artikelKaijer Open tennistoernooi De Kaag
Volgend artikelAnnet Stibbe maakt kunst van glas