Vrijdag 6 oktober was het dan eindelijk zover: Het veel besproken uitje van de gemeenschapsveiling Onderdijk naar het oktoberfest in Stuttgart. Nadat er diverse keren door de aanbieders van het koopje was vergaderd, konden vrijdagochtend 6 oktober de eerste kopers om half elf worden opgehaald. Nog even voor het Noordhollands Dagblad op de foto bij de Dijkwerker om vervolgens in de bus richting Stuttgart te rijden.

Met 17 goed gemutste, blije kerels en een echte buschauffeur verliep de reis al zeer snel voorspoedig. Er werden mooie verhalen verteld en het begon al snel op kermis te lijken. Om de 3 kwartier werd er gestopt voor een plas en een peuk. Het deed menig wenkbrauw fronzen als er 17 in lederhozen geklede heren uit het busje stapten en allemaal op een rij stonden te urineren. Na een reis van ruim 11 uur, 250 Duitse schlagers, lekkere koude biertjes, smakelijke hapjes en heerlijk eten kwamen we eindelijk aan bij ons hotel in Stuttgart. Op zaterdag, de grote dag, liepen we na een goed ontbijt rond half 11 richting het festivalterrein. Onderweg vielen die Keuters in hun lederhosen niet meer op, maar waren we één van de velen die rondliepen in Duitse klederdracht.Bij het terrein aangekomen begrepen we al snel waarom oktoberfesten zo populair zijn. Wat een feest! Er was een kermisterrein zo groot als het dorp Onderdijk met in het midden 6 grote feesttenten. In iedere tent worden gemiddeld 5.000 mensen vermaakt met bier en muziek.

Er zijn iedere dag 2 shifts: de eerste van 11.00-17.00 en onze shift was van 17.00-01.00. Voor onze shift begon, hadden we het terrein verkend en alvast de sfeer in onze tent geproefd. Eenmaal binnen werden we meteen meegenomen in de gezellige sfeer die er heerste. Wat we zagen was een groot podium vol muzikanten, een massa aan blije feestgangers dansend op de banken en serveersters en obers die zonder problemen 16 grote pullen bier rond sjouwden om iedereen van zijn gerstenat te voorzien. Vele heren in lederhozen en dames in mooie dirndls die al het natuurlijke schoon op een prettige manier benadrukken. De tijd vloog om en we vermaakte ons opperbest. Binnen een mum van tijd stonden we zelf op de banken en werden meegenomen in deze unieke sfeer. Alles klopte! Prachtige muziek en alleen maar blije mensen die proosten en hossen van het ene naar het andere nummer. De avond vloog om en iedereen had het enorm naar zijn zin. UNIEK om dit feest een keer mee te maken. Rond 1:00 uur waren we bloid en voldaan en besloten we via het kermisterrein richting ons hotel te gaan. Er werd nog gretig gebruik gemaakt van de eettentjes en een aantal waagde zich in een attractie van 85 meter hoog.

Zondagochtend stapten we na een goed ontbijt en vele lachsalvo’s over de gebeurtenissen van de avond ervoor in de bus richting Onderdijk. De sfeer zat er ondanks de zware zaterdag alweer snel in. De schitterde anekdotes en de wederom koude biertjes zorgden ervoor dat de terugreis ook een mooi feestje werd. Rond 18:00 uur waren we weer veilig terug op het dorp. Het was een ervaring om nooit meer te vergeten en dat niet alleen dankzij de organisatie, maar ook door de gezellige kopers die de goede sfeer van deze bijzondere uitstap mede bepaalden. En die niet te vergeten behoorlijk in de buidel moesten tasten om het uitje te kopen.

Bouwbedrijf Koomen & Haakman, Bouwbedrijf Grooteman-van Dijk, Mario’s dienstverlenig, Recreatiebedrijf Wat Aars en Gebr. Snip kitverwerking willen de kopers dan ook hartelijk bedanken voor hun enthousiasme en gezelligheid. Het was echt goud!

Daarnaast willen we in het bijzonder Jeroen en Tamara van Recreatiebedrijf Wat Aars bedanken. Zij hebben de bus, chauffeur en alle reserveringen geregeld. Grote klasse!