Het vliegveld bij Lelystad mag straks 45.000 vliegbewegingen per jaar maken

REGIO – Nu de Raad van State heeft besloten dat uitbreiding van luchthaven lelystad toegestaan is zal dit in de (nabije) toekomst ook gevolgen hebben voor West-Friesland. Een toenemende toestroom van wegverkeer die via de Westfrisiaweg die via Enkhuizen over de dijk naar lelystad rijden om daar op het vliegtuig te stappen. De Houtribdijk, en zeker het gebied voor de Houtribdijk bij Enkhuizen is niet voorbereid op deze toestroom van verkeer.

Geluidsoverlast vliegtuigen

Niet alleen een toename van verkeersbewegingen op de weg maar ook in de lucht zal voor een forse toenamen van geluidsoverlast zorgen door de opstijgende vliegtuigen die via baken Enkhuizen hun weg richting eindbestemming gaan opzoeken. In totaal zullen er 45.000 vliegbewegingen per jaar gaan worden afgehandeld na de uitbreiding van het vliegveld bij Lelystad. Het vliegverkeer van en naar Schiphol maakt nu al gebruik van het baken bij Enkhuizen als aanvliegpunt, dit is merkbaar aan het nog steeds verder toenemende vliegverkeer boven West-Friesland. Zodra vliegveld Lelystad klaar is om uit te groeien tot 45.000 vluchten per jaar zal ook een deel van deze 45.000 vluchten over Enkhuizen en een groot deel van oostelijk West-Friesland gaan vliegen.  Nu is bij inkomend verkeer het geluidshinder nog niet zo groot maar bij het uitgaand vliegverkeer des te meer.

Uitbreiding

Het bestemmingsplan maakt het mogelijk de start- en landingsbaan te verlengen van 1.250 meter naar 2.700 meter en te verbreden van 30 meter naar 45 meter. Hiermee wordt de luchthaven geschikt gemaakt voor zwaardere vliegtuigen, zoals de Boeing 737 en de Airbus A320. Tegen het bestemmingsplan waren twee akkerbouwers en de Vogelbescherming in beroep gekomen bij de Afdeling bestuursrechtspraak.

Lees ook: Lelystad Airport kan zich verder ontwikkelen en wat zijn de consequenties voor West-Friesland

PWF-voorman Siem Zeilemaker zegt in een eerste reactie tegen Medemblik Actueel dat zeker PWF fel tegenstander is van deze uitbreiding. ,,De rust in West-Friesland is straks ver te zoeken. Nu al vliegen de vliegtuigen laag over West-Friesland en Medemblik en dat wordt straks enkel nog maar erger,” zegt Siem Zeilemaker.