Fotoonderschrift: Meester Frans denkt na over heropening van de Werenfridusschool [Foto: Richard de Beer]

Maatregelen mondjesmaat versoepeld, meeste verlengd tot 20 mei • basisscholen deels weer open na meivakantie (11 mei) • middelbare scholen waarschijnlijk weer open vanaf 1 juni • kinderen t/m 12 jaar mogen vanaf 28 april weer in teamverband in buitenlucht sporten • jeugd tot 18 jaar mag weer buiten sporten mits 1,5 m afstand • festivals, bijeenkomsten en evenementen afgelast tot 1 september • nog geen bezoek aan verpleeghuizen mogelijk • ga niet reizen • houd 1,5 meter afstand • blijf zo veel mogelijk thuis • gemeente handhaaft, boetes mogelijk • De Schoof alleen open als DCWF-prikpunt • Huisartsenpost blijft open

“De vrijheid van de één mag niet ten koste gaan van de gezondheid van de ander”, zo sprak premier Rutte dinsdagavond. Hij maakte de plannen voor de komende tijd bekend. Om spijt achteraf te voorkomen, blijft voorzichtigheid geboden. Daarom is maar weinig versoepeling mogelijk. Alleen voor kinderen en jeugd verandert er iets. Uit onderzoek blijkt dat zij minder vatbaar zijn voor het virus en het ook minder snel overdragen. De veranderingen voor hen, hebben ook gevolgen voor ouders en leerkrachten. Contactberoepen mogen niet worden uitgeoefend en horeca blijft gesloten. Bovendien zijn grootschalige evenementen tot 1 september afgelast. Geen Dijkpop en kermis Wervershoof dus. Het is spijtig, maar in deze tijd meer dan lastig om slimme keuzes te maken. Wat is wijsheid? Onze dorpen moeten door met wat er is.

Wanneer je op een mooie zonnige zondag in Coronatijd door Onderdijk en Wervershoof fietst, ervaar je de stilte. Natuurlijk wordt er gewandeld en gefietst op de toegestane wijze, die soms ook niét wordt nageleefd. Maar verder is het stil op straat.

Stil op campings

Bij de campings in Onderdijk staan de slagbomen naar beneden met een bord ‘Gesloten’. Met dat prachtige weer van de afgelopen weken zou het hier één bruisend gebeuren moeten zijn, maar het is stil. M. Weel, beheerder van vakantiepark Vislust, vertelt erover: “De slagboom is naar beneden. De camping is niet helemaal gesloten. De huiseigenaren hebben toegang. Zij hebben eigen voorzieningen en de camping heeft geen gemeenschappelijke ruimten. Het is dus veilig genoeg. Zij hebben een code en kunnen het park op. Verder is er niemand welkom. Maar het is stil. De eigenaren komen voornamelijk uit Duitse steden en zij komen de grens niet over. En er is in de omgeving ook weinig te doen. Alles is dicht. Veel huurders annuleren hun vakantieweken en daarvan missen wij omzet. Maar wij niet alleen. Toeristen huren vaak fietsen, komen in de Spar, bezoeken de horeca en allerlei recreatiemogelijkheden. Er wordt dus ook niets uitgegeven bij andere dorpsgenoten. Er loopt heel veel terug.”

Een ijsje op een bankje

Bij snackerie ‘t Zonnetje staan buiten een aantal mensen te genieten van een ijsje, ver uit elkaar, dat wel. Binnen is het rustiger. Er is een kleine ruimte voor publiek beschikbaar. Voor de toonbank hangt een plastic scherm. De veiligheid wordt goed in acht genomen.
Even vragen hoe het eigenaar Arjan Hoogland is vergaan: ”Wij zijn gewoon op de normale tijden open. Maar het was wel even schrikken toen de maatregelen door de premier werden afgekondigd. Opeens moesten we om zes uur ’s avonds dicht zijn.
We ruimden meteen op en onze waren werden uit de vitrine gehaald. Je besefte amper wat er gebeurde. ’s Avonds thuis bleek dat er wel ruimte bleef om te bezorgen. Met andere collegae uit het dorp had ik de dag erna ruggespraak over de mogelijkheden, de nieuwe kansen. Die waren er immers ook. Wij gingen meteen online. De Wervershovers pakten dat goed op. Wij voelen ons echt gesteund. Wij nemen bestellingen alleen online op, waarna het kan worden afgehaald of bezorgd. Op zondag is het druk, de andere dagen is het veel rustiger dan anders. Natuurlijk heb ik omzetdaling, maar iedereen is nog aan het werk. Straks (zondagmiddag) wordt het druk en gaan wij goed beschermd de klanten tegemoet. Ik heb speciale jassen voor mijn medewerkers, die ook nog handschoenen en een haarnetje dragen. We doen er echt veel voor om het veilig te houden. Toezicht & Handhaving controleert er ook op, prima vind ik dat. Je komt ook wel vreemde dingen tegen. Met mooi weer komt men een ijsje halen, dat buiten moet worden genuttigd. Om groepjes te voorkomen bedacht ik om bankjes op ruime afstand neer te zetten. De buurt vond dat ook prima. Maar ja, door die bankjes was er voor voetgangers weer geen 1,5 meter beschikbaar. Ik werd daar tijdens een controle op aangesproken. Dat begrijp ik dan ook wel weer. We kwamen er wel goed uit.”

Heerlijk thuis uit eten

Michel Meijer, Rob Kayer, Frank Bakker en Frank Bot [Foto: Pieter Prins]
Zo zijn er meer ondernemers die de digitale snelweg zijn opgegaan. Zij slaan gezamenlijk de handen ineen, zijn innovatief en zien nieuwe mogelijkheden om toch te ondernemen. WF Catering Company verzorgt al jaren lang de catering bij feestjes, recepties en andere (grote) evenementen. Nu proeven, praten en genieten tijdelijk niet in ‘t Fortuin kan, is een andere oplossing voor de afzet gestart. Frank Bot: “Samen met Frank Bakker van het Wapen van Medemblik en Michel Meijer van Meijers 2.0 en Bistro op 3 zijn we met de catering digitaal gegaan. We staken de koppen bij elkaar en namen twee weken de tijd om alles voor te bereiden. We wilden goede menu’s en kwaliteit voor de afnemers. Hoe bezorg je, hoe verpak je alles, hoe krijgt men een ‘warm’ diner. Dat is goed gelukt. We bieden een menu uit het hoger segment. Het voorgerecht en het dessert leveren we kant en klaar koud aan, het hoofdgerecht bezorgen wij met een goede beschrijving over de verdere bereiding. Men is er niet veel tijd aan kwijt. Op een eenvoudige manier een heerlijke maaltijd. Sommige mensen maken er een waar feestje van. Zij zijn dan op en top gekleed en onder het genot van kaarslicht geniet men van het bezorgde.

We werken samen met taxi Kaijer. Ik las dat de taxi’s stil stonden en nam contact op. De samenwerking is prima. We hebben al een keer acht auto’s aan het rijden gehad. Dit dekt allemaal natuurlijk niet de lading, maar wij zijn blij dat wij als bedrijven onze mensen blijvend werk kunnen aanbieden. Wij genieten echt van het enthousiasme en de steun die mensen ons gunnen. En wij houden zo contact met iedereen. Bezorgen is in deze tijden een sterk punt. In het dorp ontstaat meer verbinding en dat vinden wij, alle ondernemers, prachtig om te ervaren. Maar wij hopen allemaal snel op betere tijden. Wij zijn ondernemers en willen weer echt ondernemen.”

De online wereld van proeverijen

Een heel ander idee had Tony van Rooijen, in Nederland ambassadeur van Glenfiddich, volgens kenners een uitstekende whisky. Hij nam contact op met Bart Bakker van slijterij & drankenhandel Vidra. Bart: “Wij hebben een online whiskyproeverij. Tony kwam bij mij met dat idee. Inmiddels zijn er meer, maar hét idee was van hem. Elke woensdag en zaterdag vanaf 20 uur geeft hij via een livestream op Facebook ‘Tony, de whiskyliefhebber’ een uur lang uitleg over een aantal whiskysoorten. Gewoon vanuit zijn woning. Je kunt in verbinding gaan. Je moet uiteraard wel in het bezit zijn van de juiste whiskysoorten. Die kun je weer bij ons kopen of online bestellen. Wij verzorgen de juiste whiskysamples (kleine flesjes met 25 ml), die naar onlinebestellers per post worden verstuurd. Je hoeft er niet voor thuis te blijven, want ze kunnen door de brievenbus. Je kunt thuis dus gezellig met vrienden de wereld van de whisky binnen stappen. Een mooi initiatief van Tony. Toch adviseer ik om van tevoren op internet te raadplegen wat de juiste tijden zijn, want we denken er over om het iets te veranderen.”

Mondkapjes voor ouderenzorg

Zowel landelijk als regionaal is een schrijnend tekort aan medische hulpmiddelen, waaronder de mondkapjes. Dit tekort vormt met name in de zorg met kwetsbare ouderen een groot probleem. De afgelopen weken werd het bij ons bekend dat ook in eigen dorp de behoefte aan deze hulpmiddelen zeer groot is. We zijn daarom op zoek gegaan naar een manier waarop we onze kwetsbare, dierbare dorpsgenoten en diens zorgverleners zoveel mogelijk zouden kunnen ondersteunen en beschermen in deze moeilijke tijd. We hebben goede kwaliteits- FFP2 mondkapjes kunnen vinden en kunnen inkopen. Een aantal ondernemers uit Wervershoof besloot te helpen in de bekostiging hiervan en zo hebben wij 1100 mondkapjes kunnen inkopen voor St. Jozef en Wilgenhof. De eerste 100 zijn afgelopen vrijdag bij St. Jozef afgeleverd. Naar verwachting zullen wij a.s. donderdagmiddag de andere 1.000 mondkapjes afleveren bij St. Jozef en Wilgenhof.

De bedrijven/personen die dit mogelijk maken zijn:
Personal Training Mark Volkert
KMS Advisering
Ton en Inge Schouten
RE/MAX Nederland
Plantenkwekerij Gitzels B.V.
Het Hypotheekbureau
KC Beheer BV
Bedankt allemaal!

Vorig artikelDe trouwring
Volgend artikelNieuws van Keuter Kermiscomité