Bijeenkomsten verboden tot 1 juni • Regels strakker naleven • Gemeente handhaaft, boetes mogelijk • Houd minimaal 1,5 meter afstand • Vermijd sociale activiteiten en groepen mensen • Blijf zo veel mogelijk thuis • Horeca en scholen dicht • Kapsalons en schoonheidssalons dicht • Steeds meer winkels voeren deurbeleid • Ondernemers ontplooien alternatieven • De Schoof alleen open als DCWF-prikpunt • Huisartsenpost blijft open • Alle kerkdiensten afgelast

We zijn een ruime week verder na sluiting van horeca en scholen. Langzaam sijpelt de ernst van de situatie door. Te langzaam. Dat vindt ook de overheid gezien de laatste maatregelen. Ook in onze dorpen zien we nog te veel samenscholingen op straat en houden mensen te kort afstand in winkels en supermarkt. We roepen iedereen op om de regels nauwgezet op te volgen. Doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor een ander.

Onze redactie sprak diverse dorpsgenoten en lokale ondernemers die er, ieder op een eigen manier, het beste van maken.

Welkoop Zwaagdijk-Oost

Ramon van Welkoop Zwaagdijk-Oost. ‘Het is hier veel drukker dan normaal. Soms is er sprake van hamstergedrag, met name bij de diervoeder.
Tot vrijdag hadden we hier bij Welkoop in Zwaagdijk de zogenaamde gezinsuitjes. Ouders die met alle kinderen gezellig kwamen shoppen. Wij hebben toen besloten geen gezelschappen toe te staan. Wij zeggen: kom zo veel mogelijk alleen. We zien nu dat steeds meer mensen het Corona-virus serieus nemen. Gelukkig maken we ook mooie dingen mee. We krijgen veel bedankjes van klanten die blij zijn dat we open zijn. We draaien als team volgens planning en hebben alle maatregelen genomen omtrent afstand en hygiëne en ook een plexiglasscherm bij de kassa ontbreekt niet.’

Slagerij Ruiter

Simon van Keurslager Ruiter: ‘Door de Coronacrisis is het erg druk. Je merkt dat men voor makkelijke producten kiest, zoals rundergehakt en kipproducten. Dit is makkelijk direct te bereiden of in te vriezen.
Hierdoor is er afgelopen week een schaarste ontstaan bij de kipfilet. Wij hopen aan de vraag te kunnen voldoen, maar dat is niet altijd zeker. Hierdoor zijn de prijzen op deze vleesproducten fors gestegen. In de winkel houden we ons aan alle hygiëneregels. Zo laten we max. 4 klanten per keer binnen en staan er max. 4 medewerkers achter de balie. Zij dragen handschoenen. Daar wij voorzien in de eerste levensbehoefte blijven wij uiteraard open. Het zijn spannende tijden voor iedereen en dat merk je aan de sfeer in de winkel, er wordt minder gelachen.’

Mastermate

Ruud Bot van Mastermate: ‘Tot nu toe hebben we zakelijk gezien weinig last van de Coronacrisis.
De afgelopen week werd er veel gekocht. Soms lijkt het ook bij ons op hamsteren. Zolang de bouw nog draait krijgen we de tegelzetter, de aannemer, de schilder, noem maar op, in onze winkel. We merken wel dat de laatste dagen meer via onze webshop wordt besteld. Onze buitendienst werkt momenteel binnen en in de winkel zijn duidelijke protocollen m.b.t. de hygiënische veiligheid. Verder is het aan een ieder om zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen in deze rare tijd.’

Sport – en Welnesscenter De Dars

Inge Schouten: ‘Ook wij zijn natuurlijk flink geraakt door de crisis. Naast De Dars hebben we nog 10 sportclubs verspreid door het land. Je kunt je voorstellen wat sluiting van alle clubs voor impact heeft.
Er moest direct veel geregeld worden met onze collega’s. Toen ik de dag na sluiting naar De Dars reed en de verlaten parkeerplaats zag, geen fietsen, geen auto’s, dan komt dat wel keihard binnen. Afgelopen week hebben we volop ingezet op het virtuele sporten. We hebben opnames gemaakt van lessen die nu al te volgen zijn via onze app. Zo hebben we elke dag een ‘Workout of the day’. Ook zijn we via Facebook live te volgen. We zitten hier in Wervershoof met 3 collega’s in De Dars en pakken naast het normale werk allerlei klusjes aan. Zo geven we de trap een nieuw laagje verf. Je merkt dat je toch in de weer wil blijven. We hopen op snel betere tijden.’ De verloren uren van de contracttennissers kunnen later worden ingehaald.

Kuin Makelaardij

Allard Kuin: ‘Ook voor ons vereist het Coronavirus een andere aanpak. Bij de bezichtigingen van huizen mogen niet meer dan twee mensen deelnemen. Het dragen van handschoenen is verplicht. Er zijn geen Open Huizen meer, een bezichtiging vindt alleen plaats op afspraak.
Het is van groot belang alle hygiënische protocollen serieus te nemen. Bij het ondertekenen vragen we iedereen zijn eigen pen te gebruiken. Onze fotograaf doet alleen zijn werk, daar zijn we niet meer bij. Zo min mogelijk mensen in één ruimte is op dit moment van belang. We willen zelf niet ziek worden laat staan dat je een ander besmet. Binnenkort starten we met virtuele bezichtigingen. Voorlopig merken wij geen impact op de huizenmarkt. Er is niets veranderd aan de vraag en het aanbod.’

Slijterij Vidra

Vidra is gewoon geopend, zodat wij toch nog van een drankje kunnen genieten om de zorgen even aan de kant te zetten. Maar de gevolgen van Corona zijn ook daar merkbaar.
Jacqueline Paaij: ‘De slijterij is nog steeds geopend. Natuurlijk nemen we de maatregelen in acht. Wij hebben desinfecterende middelen staan, houden afstand en laten de mensen zoveel mogelijk pinnen. Naast het open houden van de winkel organiseren wij online whiskyproeverijen (zie adv. voorpagina Binding week13). We moeten inventief zijn want de gevolgen zijn behoorlijk. Wij leveren niets meer aan de Horeca, die helemaal op slot is. Feestjes en evenementen gaan ook niet door. Wij hebben een podiumbedrijf, waar op dit moment geen werk voor is. Dat is voor ons allemaal een behoorlijke aderlating.’

Taxi Kaijer

Rob Kaijer van Kaijer Taxi en Ziekenvervoer heeft ook een groot probleem door het virus. Van zijn taxi’s staat maar liefst 90% stil.
Rob: ‘Het vervoer voor de doelgroepen staat nagenoeg stil. Dat betreft onder andere het vervoer van leerlingen, de jeugdzorg en gehandicapten. De valys voor reizigers met een mobiliteitsbeperking is ook uitgevallen. Bijna alle chauffeurs zitten thuis. Voor de meesten wordt een aanvraag voor de tijdelijke noodmaatregelen aangevraagd. Het is momenteel erg triest.’
Het bedrijf is wel geopend voor normaal taxivervoer, maar ook dat is veel minder geworden. Zo ligt ook het horeca-werk op vrijdag, zaterdag en zondag er uit. De 10% die momenteel nog wel wordt uitgevoerd, betreft zorgvervoer van leerlingen wier ouders een vitaal beroep hebben en van mensen met hele ernstige gezondheidsproblemen.

Bijna álles staat stil
Het hart van Rob ligt nu vooral bij zijn werknemers. Hij heeft hen via een mail laten weten dat de maandsalarissen van maart sowieso worden uitbetaald. Dit geeft wel aan hoe nijpend de situatie in het personenvervoer is. Veel bedrijven hebben bijkomende problemen. Ook al zou Kaijer nieuw personeel willen werven, dan nog is daar het probleem van de chauffeursdiploma’s. Die opleiding ligt ook stil. Dat zijn zo van die dingetjes waar je als correspondent van de Binding geen rekening houdt. Bijna álles staat stil.

Voor mensen die het hard nodig hebben of anderen willen helpen biedt Kaijer vervoer aan. Gratis, zolang het binnen het redelijke blijft.

Haarverzorging Irene

Irene Stam van Haarverzorging Irene in Onderdijk is tijdelijk gesloten.
Irene: ‘Wij zijn gesloten in het belang van de gezondheid van de klanten en onszelf. Wij twijfelden vorige week al over het sluiten van de zaak, omdat wij ons zorgen maakten over onze klanten. Toen het ANKO Corona steunpunt (branchevereniging kappers) met het advies kwam om kapsalons gesloten te houden, was het helemaal duidelijk. Niet lang daarna kwam de ANKO met een versoepelend advies met inachtneming van bijzondere maatregelen. Toch blijven wij dicht, wij staan de gehele dag in direct contact met steeds weer andere klanten. Wij vinden doorwerken het risico niet waard. Een kapsel is een mooi sieraad, maar gezondheid gaat boven alles en is niet te betalen.’

Knijn, inkt, boeken en meer

Hier is een ander geluid te horen. Zij kunnen merken, dat veel mensen thuis werken en thuis blijven. Er is dus meer voor thuis nodig.
Tanja Sierikstra: ‘Het is bij ons wat drukker dan normaal. Mensen komen benodigdheden halen om thuis te kunnen werken. Wij verkopen ook meer kaarten, met name voor zieken en voor condoleances. Men houdt ook hierbij de adviezen van de overheid om niet op bezoek te gaan in acht. Toch hopen wij uiteraard, dat we snel weer normale tijden krijgen. Het brengt veel onzekerheid met zich mee. De winkel blijft nog normaal geopend. Wij hebben uiteraard zelf ook maatregelen getroffen. Voordat je binnen mag komen moet je eerste je handen desinfecteren. Iemand die dit vergeet, wordt verzocht dit alsnog te doen. Men geeft daar altijd gehoor aan. Om de juiste afstand te houden, hebben wij de toonbank verbreed tot anderhalve meter.’

Notariskantoor Mantel & Voors

Rinske Mantel vertelt over wat het Coronafvirus voor haar en het notariskantoor betekent. ‘We houden contact met onze klanten via onze wekelijkse nieuwsbrief. We passen de wijze van communiceren aan en doen bijna alles online. In enkele gevallen ga ik persoonlijk bij mensen langs die stukken zelf moeten ondertekenen. Uiteraard houden we daarbij gepaste afstand en nemen we alle voorzorgsmaatregelen in acht.
Ook op kantoor nemen we alle veiligheidsmaatregelen voor onze medewerkers en klanten. Wat we merken is dat afspraken worden doorgeschoven, er is veel onzekerheid en er zijn natuurlijk zorgen. Daardoor gaat er veel tijd zitten in extra telefonisch contact om zaken te regelen. Ons kantoor is zowel fysiek als online open voor iedereen.’

Webinar
We houden dit jaar voor de 14e keer De Maand van het Slimme Testament en het Levenstestament. Normaal gesproken geven we in april en mei diverse lezingen in de regio over het belang van een goed testament en levenstestament. Helaas dwingt het coronavirus tot een zekere quarantaine, dus pakken wij het dit jaar anders aan. Op maandag 20 april zenden wij een live webinar uit. Via www.mantelvoors.nl kan iedereen zich inschrijven. Mocht u geen gelegenheid hebben om op 20 april deel te nemen, dan kunt u dit op een ander moment terug kijken. Ook in dat geval is aanmelden van belang.’

De Wilgenhof

De Wilgenhof in ons dorp is een open instelling voor mensen met geheugenproblemen. Er zijn 24 bewoners, die wel in de gaten hebben dat er momenteel iets mis is, maar toch weer snel vergeten wat. Ook maatregelen vergeten zij weer snel.
Karin Huisman werkt daar, zij spreekt over een schrijnend beeld in de Wilgenhof. ‘Wij hebben net een aantal nieuwe bewoners gekregen. Zij behoren tot een kwetsbare groep, die moeilijk kan wennen aan veranderingen. Net als alle andere bewoners mogen zij geen bezoek ontvangen en dat komt hard aan. Onze bewoners missen hun familie en de vrijwilligers. De activiteiten, die door vrijwilligers worden verzorgd, vinden ook geen doorgang. De bewoners zitten nu veel in hun kamer of op het balkonnetje. Uiteraard wandelen zij ook door het gebouw voor het eten of omdat men is vergeten dat het niet kan. Wij proberen iedereen zoveel mogelijk op afstand van elkaar te houden. De Wilgenhof is een groot gebouw, dus lukt dat redelijk goed.

Bakker Cor Grent

Kaart en appeltaart
Omdat de instelling niet gesloten is, heeft men een bepaalde vrijheid om te doen wat men wil. Echt tegenhouden kan niet, maar tot nu toe heeft dat geen problemen gegeven. Wij proberen de mensen vrolijk te houden. Met een kaart of een positief berichtje zijn zij erg blij. Dat merken wij wanneer we het voorlezen. Ik hoop dat iedereen dat blijft doen. Ook leuk is dat meneer Grent, de vroegere bakker, appeltaarten voor ons bakt. Voor iedereen een stukje taart, geweldig. Dat geeft de bewoners een ontzettend goed gevoel. Maar ook de medewerkers, want ook zij kunnen dit gevoel van meeleven goed gebruiken.’

Sandra Berkhout, medewerker bij DEEN

Ze werkt al bijna 20 jaar bij Deen en ziet heel veel klanten voorbij de kassa gaan. Voor de medewerkers van de supermarkt is er het een en ander veranderd.
‘Het is wel even wennen. Ik zit achter een plastic scherm om toch zoveel mogelijk beschermd te zijn, zowel voor de klant als mijzelf. De toetsen van de pin zijn met plastic beschermd. Contant geld pakken we niet aan, maar wordt neergelegd. Ik laat de klant eerst alle boodschappen inpakken voor ik de volgende klant help. Ook bij ons is het zo dat wij van iedereen vragen om voldoende afstand te houden, er zijn zwarte strepen op de vloer aangebracht. Graag zien wij dat klanten alleen komen om hun boodschappen te doen. De meeste klanten houden zich aan de maatregelen.

Neem het serieus
Het is jammer, dat niet iedereen dit serieus neemt. Zowel de leiding als de medewerkers gaan er heel serieus mee om. Wij proberen met grote verantwoordelijkheid zoveel mogelijk veiligheid te creëren. De klanten kunnen gebruik maken van schoonmaakdoekjes om het mandje of de winkelwagen schoon te maken. Wij maken zelf alles op en rond de kassa schoon. Om meer spreiding van de klanten te verkrijgen zijn de openingstijden verruimd. Doordeweeks zijn wij vanaf 07.00 uur geopend. Voor kwetsbare personen is een advies van rustige openingstijden gegeven (15-17 en na 18 uur). Ik hoop dat iedereen met ons meewerkt, voor andere klanten, voor mijn collegae en voor mijzelf.’

Jessica Meester, directeur basisschool De Schelp

Het is haar eerste jaar als schooldirecteur. Ze had niet kunnen bevroeden dat het schooljaar deze vreemde wending zou krijgen. Een wending die haar dagen opslokt.
‘Op zondagochtend voor de sluiting van alle scholen werd aangekondigd, was er in Wognum nog een groot overleg met de schooldirecties van alle SKO scholen. We bereidden ons op verschillende scenario’s voor. Die avond kwam de beslissing.’

Online kanalen
We maken dankbaar gebruik van de online kanalen, maar dat is niet eenvoudig. Het roept veel vragen op: hoe gaan we om met kinderen voor wie zelfstandig werken lastig is? In hoeverre kunnen kinderen op hulp rekenen thuis. Kinderen met een andere achtergrond qua taal en andere kinderen die extra begeleiding nodig hebben, kunnen we dat nu moeilijk bieden. Hoe gaan we daarmee om? Wat en hoeveel communiceren we via de Parro app en welke hulp geven we online. Via een app zoals Classroom of Google Meet kunnen we contact hebben met de kinderen uit de bovenbouw, maar met kinderen uit groep 3 is dat veel moeilijker. En dan is het nog maar de vraag of iedereen thuis een computer tot de beschikking heeft. Als je drie schoolgaande kinderen hebt, maar zelf thuis op de enige laptop moet werken, dan heb je een probleem.

Herhalen en automatiseren
Vorige week waren we druk met uitzoeken welke materialen en opdrachten naar welk kind gebracht moesten worden. Nu zijn we met ons team van 28 personen voortdurend bezig met afwegen en afstemmen. Daarnaast proberen we ons ook voor te bereiden op verschillende scenario’s. Voorlopig richten we ons met de lesstof op herhalen en automatiseren. En daarbij moeten we niet te veel tegelijk willen. Op de school zelf vangen we de kinderen op van ouders in de vitale beroepsgroepen. Vorige week waren dat er 1 tot 3, deze week iets meer. We hopen dat dit de tendens blijft en dat iedereen, hoe lastig  het soms ook is, zijn maatschappelijke verantwoording hierin kan blijven nemen. We willen de kans op besmetting zo laag mogelijk houden en hoe meer kinderen er zijn, hoe minder we de 1,5 meter in acht kunnen houden. Dit is zelfs nu al moeilijk, met kinderen bij elkaar.

Voor mijn eigen planning probeer ik zo veel mogelijk de tijden van de schooldagen aan te houden, maar ook voor mij is dit elke dag weer een uitdaging. Ook wij hebben drie schoolgaande kinderen thuis die hulp nodig hebben. Stef zit in 5 havo, het examenjaar. Floor in kader 3 en Eefke in Groep 8. Dat geeft veel uitdagingen. Maar we blijven positief. Als iedereen zijn best doet en de richtlijnen in acht houdt, dan doen we wat we kunnen!

Daphne Franquinet, zorgprofessional

Sinds afgelopen donderdag sluiten alle verpleeghuizen en kleinschalige woonvormen in de ouderenzorg de deuren voor bezoekers. Een mokerslag voor veel bewoners die zich vaak toch al zo eenzaam voelen. We spraken de Wervershoofse Daphne Franquinet, verpleegkundige in een woonzorglocatie.

‘Ja, het is zwaar. Ik vind het vooral heel erg voor de mensen met een cognitieve stoornis zoals dementie of hersenletsel. Zij begrijpen niet wat er gebeurt. Waarom hun familie niet meer op bezoek komt en waarom ze niet meer met het wekelijkse koortje kunnen zingen.

Veiligheid en gekkigheid
Wij bespreken met het team hoe wij dit kunnen opvangen en bedenken creatieve oplossingen. Zo bieden we naast de reguliere zorg toch een stukje activiteitenbegeleiding. Door ze individueel voor te lezen of samen liedjes te zingen. Belangrijkste is ervoor te zorgen dat de bewoners zich veilig en geborgen voelen. En lachen is belangrijk, ik zorg graag voor een beetje gekkigheid. Dat maakt alles draaglijker. Ook voor onszelf.

Beeldbellen en Familienet
Ook met de familie, die nu niet meer langs mag komen, houden we contact. Via onze werktelefoons kunnen we videobellen en we hebben iPads gekregen zodat bewoners en familie elkaar goed kunnen zien als ze met elkaar bellen. De buitenwereld is heel belangrijk, juist nu deze niet meer fysiek naar binnen mag.
Wij werken met Familienet, een landelijk platform op internet voor de zorg. Iedere cliënt heeft een eigen pagina. Daar zetten we foto’s op die de familie kan bekijken. Zo zien ze wat er gebeurt. En dat we goed voor hun dierbaren blijven zorgen.’

Saamhorigheid
Bang voor het Corona-virus is Daphne niet: ‘In mijn thuissituatie zit de deur op slot. Ik neem geen risico. Het is belangrijk dat we allemaal strikt de richtlijnen volgen. En de rust bewaren. Daar ben ik gelukkig heel goed in. Ik stoor me er wel aan dat sommige mensen binnen de zorg deze situatie aangrijpen om hogere salarissen te krijgen. Dat moet je niet doen, daar gaat het nu niet om. We moeten elkaar steunen en voor de mensen zorgen. Een mevrouw van bijna 100 zei het zo mooi: “De saamhorigheid was groot in de Tweede Wereldoorlog. Dat gevoel heb ik nu weer. Een gevoel dat we dit samen doen.”
En zo is het, we doen dit samen, zelfs als er afstand is.’