Het was een bizarre week voor Jelle’s Marble Runs. Ons Youtubekanaal van 1.100.000 miljoen abonnees heeft afgelopen week wereldwijde aandacht gekregen. Jelle is mijn broer en ik ben mede-eigenaar van ons kanaal. Doordat de wereld stil ligt vanwege het Coronavirus en er geen sport op tv is, kijken mensen wereldwijd (met name in Amerika) onze video’s. Het zijn knikkerraces waarin wij op kleine schaal sportevenementen nabootsen en de sporters vervangen door … knikkers.

De virale golf begon met een simpel bericht van mij op Twitter, waarin ik vroeg wie ons kanaal wil sponsoren voor onze grootste productie van het jaar: ‘The Marble League 2020’ (de Olympische spelen voor knikkers). Voorheen was het genaamd ‘Marblelympics’, echter mochten wij deze naam niet meer gebruiken van de IOC/NOC NSF. Wij hebben voor de Marble League geld nodig, want er zit een internationaal team om ons heen die wij graag wat willen betalen. Bestaande uit een componist uit Griekenland, een designer uit België, een commentator uit Amerika en een co-manager die mij helpt vanuit Duitsland. Daarnaast is er een internationaal team van 15 vrijwilligers, dat helpt bij het checken van scores en de regels.

In maart reageerde het team van Last Week Tonight, het wereldberoemde programma van HBO belde mij op. Presentator John Oliver zou al lang fan zou zijn van onze knikkerraces en wilde met liefde het evenement sponsoren. Ik ben na het gesprek samen met HBO maanden bezig geweest met de voorbereiding. Al eerder werkten wij met de sportzender ESPN (Walt Disney). Voordat je op Amerikaanse televisie verschijnt gaan er minimaal 20 telefoontjes aan vooraf en moet je alle kleine lettertjes in het contract goed hebben gelezen voor je tekent. Ik was al door HBO gewezen op de media-aandacht die het met zich mee zou brengen, maar had deze tsunami aan media niet verwacht.

Vooraf had ik met Jelle afgesproken dat ik hem zou ontlasten, ik zou alle interviews gaan doen. Jelle vindt het heel vervelend, dat media steeds dezelfde vragen stellen. Na de uitzending van Last Week Tonight belde Gerard Ekdom mij in de morgen om 6.30 wakker. Daarna heb ik alle radiozenders achter elkaar gesproken. Ik kreeg in Onderdijk cameraploegen van het Jeugdjournaal, Het Journaal en Hart van Nederland op bezoek. In de avond zaten wij aan tafel bij Beau van Erven Dorens. Wij hebben sinds de uitzending op Amerikaanse televisie honderden e-mails en tientallen aanbiedingen gehad, 260.000 abonnees erbij gekregen in 1 week en we zijn in gesprek met een productiemaatschappij voor het produceren van een eigen tv-show. De drukte zal nog even aanhouden, ik heb daarom besloten een manager te nemen. Sascha Visser, bekend acteur en presentator, zal ons team als manager komen versterken. Ik zal nu samen met Jelle de creatieve kant weer gaan verzorgen, dat is het leukste om te doen.

Dion Bakker